125 cc op een 314-blok, nieuwe filmpjes

Kom je ook maar niet vooruit met die zundapp? Lees dan hier tips en trucs om je Zundapp sneller te laten rijden!

125 cc op een 314-blok, nieuwe filmpjes

Berichtdoor marcp » vr 20 nov 2009, 12:01

Het zal een langlopend project worden, maar ik ben van plan om m'n blauwe"GTS 50" om te gaan bouwen naar motorfiets. Als basis wil ik een 80 cc 314 blok gaan gebruiken. Ik ben eens een beetje aan het surfen gegaan om te kijken wat er allemaal "op de markt" is aan clinders, die eventueel in aanmerking kunnen komen als vervanger voor een standaard 80cc.

Er zijn makkelijk passende Zundapp cilinders in omloop (92 cc, 120 cc, enz.), maar ik wil eens wat anders.

Liefst luchtgekoeld, maar dat is een persoonlijke keuze. Ook wil ik graag met een membraan gaan rijden. Ben niet te bang om carters/ krukas aan te passen. Ook verplaatsen van tapeinden, vehogen/ verlagen van cilindervoeten/ koppen is geen probleem. Hoeft ook niet snoeihard te gaan (daar heb je wegracers voor). En het moet wel binnen een fatsoenlijk budget blijven.

Om nu niet weer het wiel uit te hoeven vinden wil ik jullie vragen wat een goede keuze zou zijn om een vlotte cilinder met wat meer cliderinhoud te kiezen. De standaard slag van de 314 is 47mm.

Ik heb een 125cc Athena gezien voor de Honda MB 80 (moet nog even opzoeken wat de slag van zo'n MB 80 is, maar zal niet veel schelen met een 314). Boring van die cilinder is 57 mm. Zou dan met de slag van een standaard krukas (lengte drijfstang moet ik nog even bekijken) op 120 cc uitkomen. Prijs van zo'n cilinder valt ook nog wel mee namelijk.

Uiteraard zit ik nog in de beginfase van het hele gebeuren, zal nog veel moeten meten, rekenen en tekenen, maar is dit een goede basis, of moet ik in een andere richting gaan zoeken?

Vast bedankt voor jullie hulp.
Why 2-stroke? Because 1 is not enough and 4-strokes waste 2...
marcp
Winnaar Verkiezing September 2009

Re: Ervaring 125 cc MB80 cilinder op 314-blok

Berichtdoor Pieter » vr 20 nov 2009, 12:46

Had dit ook al bedacht ,heb in het verleden 3 cagiva blokjes gekocht 125 cc ,dacht ook even dat maak ik pas onder een laverda lz125 ,waar ik het blok goed van kon gebruiken ,maar deze had wel een nederlands kenteken er op zittten ,en is dus zonde ,maar liep al tegen het ophangen en aanpassen aan ,niet elk blokander merk heeft de bekende 2 ophangpunten ,en ook kwam deze ,dan te ver naar links of rechts ,zodat de ketting niet meer in 1 lijn loopt ,dus stap ook over op een ks80 blok ,maar wil hier een 125 wc cilinder op pas maken ( heb er toch nog genoeg )

De cagiva blokjes zijn te koop> intresse pb ,en circa 15 pk luchtgekoeld ,cilinders kan denk ik ook op een ks 80 blok aangepast worden
rode dubbelschijf special 125wc
rode special met gouden biesjes 125wc
blauwe special met 125wc nog in opbouw
zwarte low budget gecrashde special weer in opbouw
groene philipsen special 125wc
grijze 521 ks125 wc
Pieter
Beheerder

Berichtdoor reindert » vr 20 nov 2009, 13:16

de zuiger van een mb 125 is pas te maken voor een k125 cilinder. moet ik ook gaan doen!
De Groene Draeck (Old School super special Pierre 2007)
Paarse Crosser (517 special 125cc)
Princes Maxima (Oranje 517 WC brommer)
Citroentje (517-53 Limoen gele 50 cc motor)
Belle (Bella R204e)
Beest (famel special 75 cc polini)
SX 80
reindert
Catalogus-manager

Berichtdoor zundapp-sprinter » vr 20 nov 2009, 17:28

marcp schreef:Het zal een langlopend project worden, maar ik ben van plan om m'n blauwe"GTS 50" om te gaan bouwen naar motorfiets. Als basis wil ik een 80 cc 314 blok gaan gebruiken. Ik ben eens een beetje aan het surfen gegaan om te kijken wat er allemaal "op de markt" is aan clinders, die eventueel in aanmerking kunnen komen als vervanger voor een standaard 80cc.

Er zijn makkelijk passende Zundapp cilinders in omloop (92 cc, 120 cc, enz.), maar ik wil eens wat anders.

Liefst luchtgekoeld, maar dat is een persoonlijke keuze. Ook wil ik graag met een membraan gaan rijden. Ben niet te bang om carters/ krukas aan te passen. Ook verplaatsen van tapeinden, vehogen/ verlagen van cilindervoeten/ koppen is geen probleem. Hoeft ook niet snoeihard te gaan (daar heb je wegracers voor). En het moet wel binnen een fatsoenlijk budget blijven.

Om nu niet weer het wiel uit te hoeven vinden wil ik jullie vragen wat een goede keuze zou zijn om een vlotte cilinder met wat meer cliderinhoud te kiezen. De standaard slag van de 314 is 47mm.

Ik heb een 125cc Athena gezien voor de Honda MB 80 (moet nog even opzoeken wat de slag van zo'n MB 80 is, maar zal niet veel schelen met een 314). Boring van die cilinder is 57 mm. Zou dan met de slag van een standaard krukas (lengte drijfstang moet ik nog even bekijken) op 120 cc uitkomen. Prijs van zo'n cilinder valt ook nog wel mee namelijk.

Uiteraard zit ik nog in de beginfase van het hele gebeuren, zal nog veel moeten meten, rekenen en tekenen, maar is dit een goede basis, of moet ik in een andere richting gaan zoeken?

Vast bedankt voor jullie hulp.

Begin niet eens aan die athena's/eurocilindro's van Honda allemaal slechte troep :o
te ruime zuigers en te snel versleten

en jongens ga hier niet tegen in heb voor de verandering 1 x gelijk, >>>
deze cilinders zijn kwalitatief slecht afwerking slecht timingen slecht.
heb er zelf 2 jaar mee gereden na 3000km al veel te veel speling tussen zuiger en zuigerveer( netjes afgesteld en 1:35 gemengt krukas was na 1 jaar en 8 maanden verrot , gelloogf je het niet mag je johan thalen in lutten even bellen mijn honda heeft meer daar gestaan als hier :lol:
zundapp-sprinter

Berichtdoor zundapp-sprinter » vr 20 nov 2009, 17:29

De slag is 50,8 :duimpje:
zundapp-sprinter

Berichtdoor marcp » vr 20 nov 2009, 17:43

@ Pieter: Ik wil graag een Zundapp onderblok, omdat ik de dapp toch zoveel Zundapp looks mee wil geven. En onder welk type komen de Cagiva blokjes vandaan?

@ Zundapp-Sprinter: Mmmmmwww, klinkt dus niet al te positief. Is in al die jaren met die Honda rommel dus niets veranderd.

Nou ja, eerst maar eens alle spullen voor het onderblok bij elkaar sprokkelen en e.e.a. gaan meten en tekenen. dat zal wel de basis zijn voor de keuze van de juiste cilinder.
marcp

Berichtdoor madmax6666 » vr 20 nov 2009, 22:42

tof project marc
superforumvuller
madmax6666
Blokkentechneut
Blokkentechneut

Berichtdoor zundapp-sprinter » vr 20 nov 2009, 23:03

marcp schreef:@ Pieter: Ik wil graag een Zundapp onderblok, omdat ik de dapp toch zoveel Zundapp looks mee wil geven. En onder welk type komen de Cagiva blokjes vandaan?

@ Zundapp-Sprinter: Mmmmmwww, klinkt dus niet al te positief. Is in al die jaren met die Honda rommel dus niets veranderd.

Nou ja, eerst maar eens alle spullen voor het onderblok bij elkaar sprokkelen en e.e.a. gaan meten en tekenen. dat zal wel de basis zijn voor de keuze van de juiste cilinder.

Nee inderdaad niet positief over honda cilinders,als je echt wat wil een verrotte :peins: kopen en nieuwe powerseal wand met een goede nette zuiger :duimpje:
zundapp-sprinter

Berichtdoor madmax6666 » vr 20 nov 2009, 23:38

zundapp-sprinter schreef:
marcp schreef:@ Pieter: Ik wil graag een Zundapp onderblok, omdat ik de dapp toch zoveel Zundapp looks mee wil geven. En onder welk type komen de Cagiva blokjes vandaan?

Nee inderdaad niet positief over honda cilinders,als je echt wat wil een verrotte :peins: kopen en nieuwe powerseal wand met een goede nette zuiger :duimpje:

nou ben jij over het algemeen eigenlijk nergens positief over sprinterboy :nanana:
superforumvuller
madmax6666
Blokkentechneut
Blokkentechneut

Berichtdoor dolluf » vr 20 nov 2009, 23:45

Of....je zoekt een 110 malosie cilinder, die zijn kwalitatief veel beter en ook sneller als de orginele 125'ers.
Ik ben er ook voor aan het kijken geweest, ongeveer 4mm verschil in slag. Verschil in slag was wel op te vangen maar zou erg hoogtoerig worden vandaar dat ik er van af heb gezien. Hoogtoerig in combinatie met luchtkoeling is iets minder zeker als met waterkoeling denk ik. Wel iets waar ik op zou letten als ik zo een project weer starte is de zuiger waarmee je rijd. 2 maanden op een zuigertje wachten is geen pretje;)

Succes
dolluf
Nieuweling

Berichtdoor zundapp-sprinter » vr 20 nov 2009, 23:48

@madmax666
Laatste tijd wel hoor sinds ik weer naar school ga. na mijn 8 weken rebound krijg ik straks weer een technasium opleiding sochtends theorie,smiddags lassen etc :o

@dolluf

zijn leuke snelle cilinders maar er hangt ook een best prijskaartje aan +dat er ook nog immi mallossi's in de omloop zijn :stom:
en ik kon een jongen hierzo met gemak bij houden met mijn 125 :duimpje:
zundapp-sprinter

Berichtdoor madmax6666 » vr 20 nov 2009, 23:50

he sprinterboy, nou een beetje je best doen op school pik, anders kom ik je een rotterdams pak op je lazer geven
superforumvuller
madmax6666
Blokkentechneut
Blokkentechneut

Berichtdoor Pieter » za 21 nov 2009, 01:22

cagiva blokjes zijn van de sst versie ,zaten ook op de harley davidsons
rode dubbelschijf special 125wc
rode special met gouden biesjes 125wc
blauwe special met 125wc nog in opbouw
zwarte low budget gecrashde special weer in opbouw
groene philipsen special 125wc
grijze 521 ks125 wc
Pieter
Beheerder

Berichtdoor R-O-Y » za 21 nov 2009, 06:46

Je kunt eventueel ook een brommerblok ombouwen. Kawasaki levert cross-motoren die kwa opbouw van het blok heel dicht tegen de zundapp specificaties aanliggen. Zo heeft een KX65 een slag van 41,6mm. Als je daarvan een cilinder pakt is het slagverschil verwaarloosbaar.

En het leuke is. Er zijn big-bore kits te koop voor die 65cc crossers. Namelijk setjes met 50mm boring wat 80cc geeft. Zit een membraan op de cilinder en de setjes zijn kompleet. Enige nadeel is het prijskaartje van 450 euro. Een standaard 65cc levert 17pk dus deze zal er wel overheen gaan. Word wel erg richting race dan, maar het is maar een idee ;)

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
the distance between insanity and genius is measured only by success

http://www.ubersnel.nl (^_^)
R-O-Y
Techneut

Berichtdoor marcp » za 21 nov 2009, 09:23

Ik zie het al, mogelijkheden zat... Maar voordat ik een dure cilinder ga kopen die niet past, zal ik eerst ook eens met Dion om de tafel gaan zitten over mogelijke andere drijfstangen, etc. Hij zit al heel lang in het 80-gebeuren, dus ik kan vast wel wat hem leren :idea: Gisteren alvast een soort programmatje gemaakt om conussen voor de uitlaat te tekenen en uit te printen op schaal. Het zal even duren voordat de dapp op de weg komt, maar hij komt er wel hoor.
marcp

Berichtdoor Dion k80 » za 21 nov 2009, 11:31

marcp schreef:Ik zie het al, mogelijkheden zat... Maar voordat ik een dure cilinder ga kopen die niet past, zal ik eerst ook eens met Dion om de tafel gaan zitten over mogelijke andere drijfstangen, etc. Hij zit al heel lang in het 80-gebeuren, dus ik kan vast wel wat hem leren :idea: Gisteren alvast een soort programmatje gemaakt om conussen voor de uitlaat te tekenen en uit te printen op schaal. Het zal even duren voordat de dapp op de weg komt, maar hij komt er wel hoor.

zon cross cilinder (kx65) vind ik het beste als je aan de slag gaat met een 50 blok. zorg dan wel dat je een goede rito as hebt... uitlaatje zal je er bij toch moeten maken, maar eigenlijk is die cilinder de minst pijnlijke en misschien nog wel goedkoopste/makkelijkste weg om echt snel te gaan.

wat betreft 80 blok, ik zou nooit voor honda cilinders kiezen, te grote verschillen in slag en dergelijke, schiet niet op.

wat je beter kan doen, is het zoeken van zon cross cilinder zoals dolf heeft, maar dan meerdere maten vergelijken. ik heb ook nog ergens op zolder zon cilinder als hem liggen. als je het dan leuk wil maken.. breng je hem naar een geoefend draaier (heb ik wel een adres voor) die draaien je de cilinder af, draait de binnenkant oud je oude vastgelopen 80cc (bijvoorbeeld lucht koeler) en dan koud pers je die er in.
ben je wel even bezig met het membraan huis. maar het kan... en je rijd nog luchtkoeler.

moet je wel een iets grotere zuigerspeling dan Dolf aan houden :mrgreen:

voor de rest zit ik nog wel vol met ideen :shh: maar ik moet meer maten van cilinders weten om te kunnen kijken of het goed pas te maken is. :duim:
lid van de official 448/540 gang!

Joris schreef:Wheelies zijn toch belangrijker dan stoppies
Dion k80
Afzegger

Berichtdoor R-O-Y » za 21 nov 2009, 17:16

Zo'n KX cilinder monteren is eigenlijk een eitje als je een beetje kunt metaalbewerken en wat machines tot je beschikking hebt. En kwa vermogen doe je dan gelijk mee met de grote jongens :mrgreen:

R-O-Y
Techneut

Berichtdoor zundapp-sprinter » za 21 nov 2009, 18:10

madmax6666 schreef:he sprinterboy, nou een beetje je best doen op school pik, anders kom ik je een rotterdams pak op je lazer geven

Doe ik ook hoor :-)
ze snappen niet dat ik zo een bende teorie achter elkaar door kon maken en dat het nog goed was ook :twisted:
En nee ik wil geen pak slaag dus zal extra mijn best doen haha,

@ dion

hoe moet hij het dan oplossen met die verschrikkelijke slijtage van die cilinders :bang:
zundapp-sprinter

Berichtdoor dr badvibes » za 21 nov 2009, 18:24

ik ben er ook over na wezen denken, en zou een nsr 110/125 cc gebruiken dan kun je ook meteen een carter inlaat maken .

slag verschil valt best mee.... :idea:

maar wegens weinig tijd op dit moment , druk met andere revisie klussen e.d. heb ik dit even laten varen ....

moet ook tijd vrij houden voor andere tussendoor zaken ..
motorblokproblemen ? .... go see the doctor !! ook voor 125cc !
dr badvibes
Spammer

Berichtdoor marcp » za 21 nov 2009, 18:31

Ik heb een beetje op internet rond gekeken en heb KX65 big bore cilinders gezien voor rond de 300 Euro met kop. Niet goedkoop, maar wel heel mooi spul, kom je op 82 cc op een 284 blokje. Inderdaad een slag van 41.6mm. D'r zit zo verrekte weinig "vlees" rond de carters van die 284 blokken en van die iele lagertjes en zo'n iel krukasje. Zou ik eigenlijk het spul van zo'n KX 65 over moeten gaan bouwen, compleet met de krukaslagers. Da's nogal een beetje werk... Maar dat betekent dan wel geen 413 blok en geen luchtkoeling :peins: . Voordeel van de 314 blokken is dat ze wat makkelijker schakelen en gewoon wat robuuster zijn gebouwd. Als ik de 284 als basis ga gebruiken, kan ik eigenlijk net zo goed weer 1 van m'n oude 70 cc sprint-cilinders erop doen, nu met een moderne ontsteking en een goede bijpassende uitlaat... Tja, lastig, moet er nog maar eens een nachtje over slapen.
marcp

Re: Gewijzigd: 125 cc op een 314, of 80 cc op een 284

Berichtdoor R-O-Y » za 21 nov 2009, 18:43

Zo'n sprint cilinder haalt het nog lang niet bij een KX65 cilinder hoor ;) Die gaan echt af als een raket. Waar zie je de big-bore's staan voor 300 euro? Dat vind ik dan weer leuk om te weten!

R-O-Y
Techneut

Berichtdoor marcp » za 21 nov 2009, 18:53

@ Roy: ik zie ze bijvoorbeeld hier, is omgerekend zo'n 330 Euro.
marcp

Berichtdoor Dion k80 » za 21 nov 2009, 19:14

nou marc! kom op :lol:

gewoon nog even zoeken, ik zoek mee ;)

(kart cilinders)

Dion k80
Afzegger

Berichtdoor marcp » za 21 nov 2009, 19:27

Dion k80 schreef:nou marc! kom op :lol:

gewoon nog even zoeken, ik zoek mee ;)

(kart cilinders)

Dus toch naar een 314-blok? Goh, ik lijk wel een w..f, die kunnen ook geen beslissingen nemen. En ja, de 314-blokken liggen toch ook niet voor niets op de werkbank, toch? :mmmn: Zal ik de knoop maar doorhakken? Ik heb 20 jaar lang met 284 blokken geëxperimenteerd, talloze mooie dingen gebouwd, nog veel meer verkl*%t, bezig geweest met membraan op 't carter, andere lagers, droge koppelingen, enz, enz. Ben nu toe aan een andere uitdaging, dus de GTS 50 wordt een GTS >80 :duim:
marcp

Berichtdoor Dion k80 » za 21 nov 2009, 19:49

he he :D

eindelijk een slachtoffer erbij bij de 80 Clan :D

Dion k80
Afzegger

Snel reageren

Volgende