marcp schreef:Het zal een langlopend project worden, maar ik ben van plan om m'n blauwe"GTS 50" om te gaan bouwen naar motorfiets. Als basis wil ik een 80 cc 314 blok gaan gebruiken. Ik ben eens een beetje aan het surfen gegaan om te kijken wat er allemaal "op de markt" is aan clinders, die eventueel in aanmerking kunnen komen als vervanger voor een standaard 80cc.
Er zijn makkelijk passende Zundapp cilinders in omloop (92 cc, 120 cc, enz.), maar ik wil eens wat anders.
Liefst luchtgekoeld, maar dat is een persoonlijke keuze. Ook wil ik graag met een membraan gaan rijden. Ben niet te bang om carters/ krukas aan te passen. Ook verplaatsen van tapeinden, vehogen/ verlagen van cilindervoeten/ koppen is geen probleem. Hoeft ook niet snoeihard te gaan (daar heb je wegracers voor). En het moet wel binnen een fatsoenlijk budget blijven.
Om nu niet weer het wiel uit te hoeven vinden wil ik jullie vragen wat een goede keuze zou zijn om een vlotte cilinder met wat meer cliderinhoud te kiezen. De standaard slag van de 314 is 47mm.
Ik heb een 125cc Athena gezien voor de Honda MB 80 (moet nog even opzoeken wat de slag van zo'n MB 80 is, maar zal niet veel schelen met een 314). Boring van die cilinder is 57 mm. Zou dan met de slag van een standaard krukas (lengte drijfstang moet ik nog even bekijken) op 120 cc uitkomen. Prijs van zo'n cilinder valt ook nog wel mee namelijk.
Uiteraard zit ik nog in de beginfase van het hele gebeuren, zal nog veel moeten meten, rekenen en tekenen, maar is dit een goede basis, of moet ik in een andere richting gaan zoeken?
Vast bedankt voor jullie hulp.
marcp schreef:@ Pieter: Ik wil graag een Zundapp onderblok, omdat ik de dapp toch zoveel Zundapp looks mee wil geven. En onder welk type komen de Cagiva blokjes vandaan?
@ Zundapp-Sprinter: Mmmmmwww, klinkt dus niet al te positief. Is in al die jaren met die Honda rommel dus niets veranderd.
Nou ja, eerst maar eens alle spullen voor het onderblok bij elkaar sprokkelen en e.e.a. gaan meten en tekenen. dat zal wel de basis zijn voor de keuze van de juiste cilinder.
kopen en nieuwe powerseal wand met een goede nette zuiger zundapp-sprinter schreef:marcp schreef:@ Pieter: Ik wil graag een Zundapp onderblok, omdat ik de dapp toch zoveel Zundapp looks mee wil geven. En onder welk type komen de Cagiva blokjes vandaan?
@ Zundapp-Sprinter: Mmmmmwww, klinkt dus niet al te positief. Is in al die jaren met die Honda rommel dus niets veranderd.
Nee inderdaad niet positief over honda cilinders,als je echt wat wil een verrottekopen en nieuwe powerseal wand met een goede nette zuiger

marcp schreef:Ik zie het al, mogelijkheden zat... Maar voordat ik een dure cilinder ga kopen die niet past, zal ik eerst ook eens met Dion om de tafel gaan zitten over mogelijke andere drijfstangen, etc. Hij zit al heel lang in het 80-gebeuren, dus ik kan vast wel wat hem lerenGisteren alvast een soort programmatje gemaakt om conussen voor de uitlaat te tekenen en uit te printen op schaal. Het zal even duren voordat de dapp op de weg komt, maar hij komt er wel hoor.
maar ik moet meer maten van cilinders weten om te kunnen kijken of het goed pas te maken is. Joris schreef:Wheelies zijn toch belangrijker dan stoppies

madmax6666 schreef:he sprinterboy, nou een beetje je best doen op school pik, anders kom ik je een rotterdams pak op je lazer geven

. Voordeel van de 314 blokken is dat ze wat makkelijker schakelen en gewoon wat robuuster zijn gebouwd. Als ik de 284 als basis ga gebruiken, kan ik eigenlijk net zo goed weer 1 van m'n oude 70 cc sprint-cilinders erop doen, nu met een moderne ontsteking en een goede bijpassende uitlaat... Tja, lastig, moet er nog maar eens een nachtje over slapen.Joris schreef:Wheelies zijn toch belangrijker dan stoppies

Dion k80 schreef:nou marc! kom op![]()
gewoon nog even zoeken, ik zoek mee![]()
(kart cilinders)
Zal ik de knoop maar doorhakken? Ik heb 20 jaar lang met 284 blokken geëxperimenteerd, talloze mooie dingen gebouwd, nog veel meer verkl*%t, bezig geweest met membraan op 't carter, andere lagers, droge koppelingen, enz, enz. Ben nu toe aan een andere uitdaging, dus de GTS 50 wordt een GTS >80

Joris schreef:Wheelies zijn toch belangrijker dan stoppies

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.